Waardering: toont u het vaak richting uw medewerkers, klanten en leveranciers? Of wordt het, net als bij zoveel organisaties, beperkt tot een kerstpakket of relatiegeschenk tijdens de kerstperiode? Wij, van de Kerstmarktspecialist, zijn van mening dat u het tonen en uitspreken van waardering niet moet beperken tot de feestdagen. Er is namelijk elke dag wel een reden om uw blijk van waardering te tonen aan uw personeel. Of om een mooi compliment te geven. Wedden dat ze het waarderen?!
Het gevoel van gezien te worden, waardering en begrip te krijgen is één van onze basisbehoeftes. Ook blijkt dat medewerkers die regelmatig erkenning en waardering ontvangen van hun direct leidinggevende beter gaan presteren. Hun productiviteit verhoogd, ze zijn gemotiveerder en meer betrokken bij de organisatie en willen langer bij de organisatie blijven. Het geven van waardering is een van de belangrijkste managementtechnieken die u in kunt zetten. Toch wordt het nog te weinig gedaan. Terwijl het helemaal niet veel geld of tijd hoeft te kosten. Een compliment is immers gratis en zo gemaakt. Niet alleen tijdens de feestdagen, maar het hele jaar door.
Geen idee hoe en wanneer u dit moet doen? De Kerstmarktspecialist deelt vijf tips.
Waardering heeft in eerste instantie niets met geld te maken. Waarderen betekent vooral uw medewerkers ‘op waarde schatten’. Neem uw medewerkers serieus, herken en erken hun kwaliteiten en bied ze de kans om hun talenten verder te ontwikkelen. Geef medewerkers verantwoordelijkheden die passen bij hun kennis en kunde, die bijdragen aan de resultaten van de organisatie. En betrek ze bij uw bedrijf of bepaalde beslissingen die gemaakt moeten worden. Dit alles zorgt voor blije, betrokken en productievere medewerkers.
Blue Monday, (eet geen) dierendag, Internationale vrouwendag, Leave the Office Early Day, Pasen, secretaressedag: er zijn super veel momenten waarop u kunt inhaken als het gaat om het tonen van uw waardering. Stel bijvoorbeeld een leuk geschenk samen om uw secretaresses in het zonnetje te zetten op secretaressedag (15 april). Of geef uw medewerkers een thuiswerkpakket op de Dag van de Thuiswerker (16 maart) of op Leave the Office Early Day (2 juni). Bijvoorbeeld een pakket met kantoorartikelen en lekkere versnaperingen voor de online vrijmibo. Inspiratie nodig? Kijk eens op De Relatieshop.
De ene medewerker is de andere niet. Zorg daarom voor een vorm van waardering die past bij de interesses en drijfveren van de medewerker die u in het zonnetje wilt zetten. Bij de één past een ingesproken videoboodschap waarin de manager zijn of haar waardering uitspreekt. Terwijl de ander veel blijer wordt van een geschenkset. Op De Relatieshop kunt u zelf geschenksets samenstellen die passen bij de interesses van uw medewerkers. Succes gegarandeerd!
Misschien wel de belangrijkste tip: wees oprecht. Zorg dat het compliment dat u geeft gemeend is. Geef dus geen compliment wat tegen iedere medewerker gezegd kan worden. Leg bijvoorbeeld uit waarom een medewerker dat ene project zo goed heeft opgepakt. Dit kan tijdens een wandeling, telefoongesprek, videoboodschap of een persoonlijk, handgeschreven kaartje. Dit soort complimenten zijn oprecht en maken juist het verschil.
Relatiegeschenken zijn goed in te zetten om de relatie met medewerkers en bestaande klanten te behouden en te versterken. Onze dochteronderneming De Relatieshop biedt producten van populaire merken aan, zoals Rituals, Rivièra Maison en Princess om uw waardering naar medewerkers te tonen en uw zakelijke relaties te onderhouden! Deze geschenken kunnen zich onderscheiden in pakketten, losse geschenken en duo deals. Zo creëert u samen met ons voor ieder moment een passend geschenk.
Benieuwd wat de Kerstmarktspecialist voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij laten u graag alle mogelijkheden zien om uw medewerkers met een origineel en persoonlijk geschenk te verrassen. Het hele jaar door.